آموزشی

طرز تهیه بستنی جلاتو

هر کسی که تجربه سفر به ایتالیا و رفتن به ژلاتری (فروشگاه بستنی جلاتو) را داشته باشد، حتماً از خودش پرسیده است که طرز تهیه بستنی جلاتو، این دسر بهشتی چگونه است؟

جلاتو یک بستنی بسیار خاص است. طعم و مزه بستنی جلاتو بسیار شدید و خالص است. رنگ آن زنده و بافت آن تمیز است. این رنگ آن قدر زنده است که در نگاه اولیه به نظر می‌رسد که ممکن است اصلاً از لبنیات در آن استفاده نشده باشد.

پیش از این در مقاله تفاوت بستنی جلاتو با بستنی‌های معمولی در مورد تفاوت‌های بین آن‌ها به صورت مفصل صحبت کردیم.

در این مقاله بنا داریم که شما را با روش خانگی و طرز تهیه بستنی جلاتو آشنا کنیم؛ بنابراین، اگر علاقه‌مند هستید بدانید چه چیزی بستنی جلاتو را تا این حد متفاوت می‌کند، این راهنما را تا انتها بخوانید.

مواد مناسب برای تهیه بستنی جلاتو

طرز تهیه بستنی جلاتو ممکن است در جاهای مختلف کمی تفاوت داشته باشد؛ اما تقریباً در همه جا از اصول مشترکی بهره می‌برد.

یکی از چیزهایی که باعث ویژه شدن بستنی جلاتوست، استفاده از مواد با بهترین کیفیت، و با بهترین طعم‌ها برای تهیه جلاتو است.

در تهیه انواع جلاتو از شیر کامل، خامه و طعم دهنده‌های با بالاترین کیفیت مانند عصاره خالص وانیل و پودر کاکائو استفاده می‌شود.

در تهیه ژلاتوهای میوه‌ای از میوه‌های کاملاً تازه فصلی یا پوره‌های میوه‌ای با کیفیت بالا استفاده می‌شود.

برای تهیه بستنی جلاتو توصیه می‌شود که از شیر کامل استفاده شود. شیرهای بدون چربی برای جلاتو مناسب نیستند و بافت و طعم مناسبی نخواهند داشت.

البته اگر شما نسبت به لاکتوز حساسیت دارید، می‌توانید از شیر و خامه بدون لاکتوز برای تهیه بستنی جلاتو استفاده کنید.

برای تهیه بستنی جلاتو پایه از مواد زیر استفاده می‌کنیم.

3 فنجان شیر کامل

5 زرده تخم مرغ بزرگ

سه چهارم فنجان شکر دانه ریز

1 عدد لوبیای وانیل شکسته شده

بستنی ژلاتو

طرز تهیه بستنی جلاتو در خانه

در ادامه طرز تهیه بستی ژلاتو در خانه با طی شدن مراحل زیر به آسانی و گام به گام شما آموزش می‌دهیم.

پختن مواد جلاتو

گام اول: در یک قابلمه متوسط، شیر را روی حرارت متوسط قرار دهید. هنگامی که شیر شروع به حباب دادن در اطراف لبه کرد، آن را بردارید. توجه کنید که نیازی به جوشیدن شیر نیست.

گام دوم: در یک کاسه بزرگ با استفاده از مخلوط کن، زرده تخم مرغ و شکر را با هم بزنید. زدن باید آن قدر ادامه پیدا کند که یک مخلوط خامه‌ای به دست آید.

گام سوم: در حالی که مخلوط کن دستی در حالت سرعت کم قرار دارد، یک ملاقه از شیر را به آن بیفزایید و بگذارید که کاملاً جا بیفتد. سپس به همین روش شیر را کم کم به مخلوط اضافه کنید.

گام چهارم: مخلوط شیر و تخم مرغ را دوباره درون قابلمه بریزید. لوبیای وانیل را به آن اضافه کنید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید که شیر روی حرارت ملایم کاملاً بپزد و هم زمان با یک قاشق چوبی آن را هم بزنید.

این فرایند بین 6 تا 8 دقیقه طول می‌کشد. مراقب باشید که در این زمان شیر جوش نزند، زیرا در غیر این صورت مایه شما خمیر می‌شود.

گام پنجم: این کار را تا زمانی ادامه دهید که مخلوط به پشت قاشق چوبی بچسبد. سپس مخلوط را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود.

منجمد کردن جلاتو

گام ششم: هنگام خنک شدن مخلوط آن را هر 10 دقیقه یک بار هم بزنید. بعد از هم دما شدن مخلوط با دمای اتاق آن را برای چند ساعت (یا یک شب) در یخچال قرار دهید تا مخلوط کاملاً طعم و عطر وانیل را به خود بگیرد.

گام هفتم: لوبیای وانیل را از مخلوط بیرون آورده و مخلوط را از صافی رد کرده و درون کاسته بستنی ساز بریزید. این صاف کردن باعث می‌شود که ژلاتوی شما صاف و ابریشمی شود.

گام هشتم: دستگاه بستنی ساز را مطابق دستور شرکت سازنده را بیندازید. اما وقتی جلاتو هنوز نرم است، دستگاه را خاموش کنید.

گام نهم: بستنی جلاتو را به یک ظرف ضد هوا منتقل کرده و در فریزر قرار دهید تا سفت شود.

گام دهم: ژلاتوی پایه را هر نیم ساعت از فریزر خارج کرده و آن را هم بزنید تا بلورهای یخ شکسته شده و حالت یخی در آن ایجاد نشود. این کار را باید 2-3 بار انجام دهید تا مخلوط کاملاً غلیظ شود.

نکات تکمیلی طرز تهیه جلاتو

در ادامه نکات تکمیلی در طرز تهیه بستنی ژلاتو را ذکر می‌کنیم.

  • بستنی جلاتو را تا یک ماه به صورت منجمد در درون فریزر می‌توان نگه داشت.
  • همیشه بستنی جلاتو را 10 تا 15 دقیقه قبل از سرو کردن در درون دمای معمولی اتاق قرار دهید تا حالت نرمی خود را پیدا کند.
  • برای تهیه انواع طعم‌ها می‌توانید خمیر یا پوره انواع میوه‌ها و آجیل‌ها را آماده کرده و به جلاتو پایه بیفزایید. برخی از این بهترین طعم‌های ژلاتو پسته، تمشک، بلوبری، گیلاس و تمشک هستند.
  • برای داشتن عطر و طعم بهتر، باید از میوه تازه یا منجمد استفاده شود.
  • در تهیه بستنی جلاتو خوب است که از شیر پرچرب استفاده کنید، زیرا چربی خود طعم دهنده خوبی به این بستنی است.
  • هنگام مخلوط کردن تخم مرغ و شیر نباید عجله کرد، زیرا خطر خمیر شدن مخلوط وجود خواهد داشت.
  • برای جلوگیری از سفت شدن مخلوط، لازم است کاسه‌ای که مخلوط در آن ریخته می‌شود از قبل خنک شده باشد. این کار باعث نرم و لطیف شدن جلاتو می‌شود.

تنوع در طعم‌های بستنی جلاتو

شما می‌توانید با استفاده از قدرت تخیل خود و با به کار بستن طرز تهیه بستنی ژلاتو پایه هر نوع طعم و مزه‌ای که مورد نظرتان باشد را درست کنید.

بهتر است که طعم دهنده‌های طبیعی (قطعه‌های میوه یا تکه‌های آجیل و شکلات) به گونه‌ای به بستنی جلاتو اضافه شوند که هنگام سرو کردن کاملاً عطر و مزه آن‌ها احساس شود.

اضافه کردن رنگ و عصاره غیر طبیعی از اصالت بستنی جلاتو می‌کاهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از طعم دهنده‌های طبیعی برای این منظور استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *